Ile kanałów sterowania w helikopterze rc?

Co to są kanały sterowania śmigłowca rc i ile ich tak naprawdę powinno być. Za jakie funkcje odpowiadają, czym się różnią 4 kanały od 6 kanałów. No te i inne pytania związane ze sterowaniem modelem rc, za chwilę poznasz odpowiedź.

Jeśli te pytania spędzają tobie sen z powiek, nie możesz spać. W szkole, pracy ciągle myślisz ile kanałów sterowania będzie miał twój pierwszy helikopter, to bardzo dobrze trafiłeś.

Obecnie na rynku śmigłowców rc, wyróżniamy tak naprawdę 3 rodzaje sterowania:
  1. 3 kanałowe
  2. 4 kanałowe
  3. 6 kanałowe

Wszystkie firmy które oferują tzw. "połówki" kanału. Stosują tak naprawdę chwyt reklamowy mający na celu zwrócenie uwagi, że ten ich model jest właśnie lepszy od swojego kolegi bo ma pół kanału więcej. W rzeczywistości ta połówka nie ma nic wspólnego z komfortem pilotażu twojej maszyny. Jest to np przycisk odpowiedzialny (kanał) za włączanie i wyłączanie kamery zamontowanej na twoim helikopterze, bądź też światła, wyrzutnia rakiet czy bąbelków. Nie wpływa to w żaden sposób na latanie śmigłowcem. Trzeba wyraźnie rozgraniczyć ilość sterowanych funkcji modelu od ilości faktycznych kanałów aparatury. Musisz wiedzieć, że rynek modeli rc jest bardzo dynamiczny i właśnie przechodzi swój wielki rozkwit. Kilka lat temu nasze maszyny nie miały tak rozwiniętego sterowania.

Pierwsze helikoptery rc miały tylko 2 kanały. 

Tylko dwa kanały? Jak tym sterować latać. Odpowiedzialne one były tylko i wyłącznie za wznoszenie, opadanie oraz drugim silniczkiem na ogonie odpowiedzialnym za obrót aby taki model leciał do przodu stosowano trick polegający na przyklejeniu np kawałka plasteliny na przodzie. Dzięki temu wpływaliśmy na rozłożenie środka ciężkości i przeważona maszyna na przedzie poruszała się w tym kierunku.

Aby helikopter był w pełni sterowalny musimy posiadać minimum 3 kanały.

aparatura do modelu rc 4 kanały
4 kanałowa aparatura
Czyli mamy już regulację z poziomu aparatury, obrotów silnika głównego oraz umieszczonego na ogonie. Dzięki temu lecimy w górę i dól, do przodu i do tyłu. Trzeci kanał odpowiada za obrót wokół własnej osi. Funkcja obrotu modelu jest realizowana przez zmianę prędkości obrotowej jednego z silników głównych. Jest to rozwiązanie idealne dla początkujących pilotów. W samolotach 3 kanały odpowiadają za dodawanie gazu oraz kontrole lotek góra/ dół i prawo/ lewo. Taki układ sterowania występuje w dwuwirnikowych helikopterach

Sterowanie 4 kanałami to już opcja dla osób które miały już styczność z modelami latającymi

Do zabawy takimi maszynami potrzebujemy już pełnej koordynacji obu naszych rąk a dokładniej kciuków. Taki układ sterowania zapewnia nam bardzo duża precyzję w działaniu. W przypadku helikopterów rc to dodatkowa możliwość płynnego lotu w prawo i w lewo, a w samolotach dodatkowe lotki sterujące na obu skrzydłach.

6 kanałów sterujących to już naprawdę wyższa szkoła pilotażu i pełny zakres zabawy modelem.

6 kanałowa aparatura do helikoptera rc
Futaba 7C
Dwa dodatkowe kanały sterowania pozwalają na jeszcze większą kontrolę nad śmigłowcem oraz możliwość wykonywania podniebnych figur i akrobacji 3D. Duże rozmiary i moc helikopterów pozwalają loty na zewnątrz w każdych warunkach. Jednak sterowanie modelem 6-kanałowym wymaga zaawansowanych umiejętności i zdecydowanie nie jest polecane dla zupełnych nowicjuszy. Taką ilość kanałów już posiadają pełno wymiarowe modele helikopterów

Modele pięciokanałowe to rozszerzone 4-kanałowe - dodatkowo mają sterowanie czułością żyroskopu. W przypadku modeli ze zmiennym skokiem łopat najczęściej są to modele z mikserami mechanicznymi - stosunkowo rzadko spotykane.

W takim razie jaką aparaturę kupić? Jakiej firmy?

Do najtańszych należą nadajniki pracujące w paśmie 35MHz - plusem ich jest ich niska cena. Do największych minusów należy: obowiązek ustalania z innymi pobliskimi modelarzami kanałów na jakich pracujemy. Zdarzają się czasem zakłócenia (od innych źródeł niż nadajniki) mogące doprowadzić nawet do rozbicia modelu. Jeśli jest kilka osób na lotnisku to trzeba sprawdzić jaki kanał/częstotliwość ma ustawiony drugi pilot. Często piloci mają na antenach chorągiewki z numerem kanału albo kartkę na szybie auta. Jeśli mamy ten sam kanał to nie możemy włączać nadajników jednocześnie bo będą się zakłócać (nawet do regulacji na ziemi). Jedynym lekarstwem jest wymiana kompletu kwarców w nadajniku i odbiorniku. Komplet można znaleźć na allegro za ok 15-20 zł. Niektóre firmy np. E-Sky bazują na kilku zestawach kwarców (ok 4-5) które stale "pakują" do swoich sprzętów i się powtarzają. W lepszych nadajnikach z tzw syntezą częstotliwości wystarczy elektronicznie zmienić kanał ale kwarc w odbiorniku i tak trzeba wymienić. 
Nowoczesne aparatury pracują w paśmie 2,4GHz - obecnie oferowane systemy gwarantują praktyczną niewrażliwość na zakłócenia zewnętrzne oraz brak konfliktów z innymi modelarzami. Aparatury 2,4GHz są jednak droższe od 35MHz. Jeśli już kompletujemy sami swój helikopter to ogromnym ułatwieniem będzie posiadanie aparatury która ma możliwość programowania choćby podstawowych parametrów serw: ustawianie punktu neutralnego i zakresu ruchu.

 Większości modelarzy wystarczy na wiele lat posiadanie aparatury 6- lub 7-kanałowej typu Hitec Optic-6, Spektrum DX6i lub DX7, Futaba 7C i podobne.

Zapraszam wszystkich do grupy Facebook Helikoptery RC

 


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Helikopter jedno a może dwu-wirnikowy

Jaki pierwszy Helikopter RC

Klasy helikopterów rc